SVRČINOVEC. Kamióny, ktoré od rána blokovali obec Svrčinovec, sa opäť pohli. „Ide to síce pomaly, ale dúfame, že sa situácia čoskoro zlepší,“ informoval starosta obce Juraj Strýček. Policajti skončili s odstavovaním kamiónov v Krásne nad Kysucou.
„Hlavný cestný ťah I/11 je prejazdný. Česká strana obnovila priechodnosť komunikácie smerom od hranice a tak kamióny už môžu prechádzať v obidvoch smeroch,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová.
Strýček povedal, že česká strana mala ráno problémy s údržbou hlavného cestného ťahu, ktorý má za hranicou mierne stúpanie.
Situácia sa stále opakuje
Pri väčšej nádielke snehu sa takáto situácia vo Svrčinovci neustále opakuje. Dnes bola o to kritickejšia, že je piatok a tak premávka na ceste I/11 je ešte väčšia. Hranicu sa pred víkendom totiž snaží prejsť čo najviac kamiónov, aby dva voľné dni nemuseli stráviť na odstavných plochách.
„Ľudia mali dnes problém dostať sa do práce, chorí, ktorí sa chystali do nemocnice v Čadci, sa museli vrátiť,“ opísal situáciu starosta. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne, ktoré prejdú cez Svrčinovec tvoria vyše 40 percent nákladné.
Kamionisti sú nedisciplinovaní, nedodržiavajú predpísané vzdialenosti, dochádza ku kolíziám. Ľudia nemôžu prechádzať z jednej strany cesty na druhú. Kľučkujú medzi autami, obrazne povedané ako „zajace“. Stred obce pretína štátna cesta E I/11, ktorá vedie až po štátnu hranicu s Českou republikou. Keďže ide o medzinárodný ťah, je o to dôležitejšia, no obec veľkou mierou zaťažuje.
Bojujú za diaľnicu
Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.
Najhoršia situácia býva z piatka na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách.
Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok. Obyvatelia žijúci v blízkosti cesty hovoria, že sa im v noci a nadránom doslova trasú domy, nehovoriac o hluku a odpadkoch. Kamionisti ich vyhadzujú, keď zastavia pred železničnými závorami a musia dať prednosť vlaku.
„Tie závory zlomia za rok aj päťdesiatkrát. Vodiči totiž nečakajú, kým sa po prejdení vlaku vytiahnu do potrebnej polohy. Neuvedomia si výšku kamiónu, vyrazia skôr a závoru zlomia,“ hovoria miestni obyvatelia.
Cesta nie je pripravená na takú záťaž
Komunikácia I/11 nebola nikdy na takúto záťaž pripravená. Parametre zďaleka nespĺňajú normy pre cestu 1. triedy. Napriek tomu, že prechádza intravilánom obce, nie sú pozdĺž celého úseku vybudované chodníky. Často preto dochádza ku kolíziám detí a starších obyvateľov s motorovými vozidlami.
Takmer 6 kilometrový úsek D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec je podľa ministerstva dopravy pre Kysuce najpotrebnejší. Parametre cesty I/11 sú v tomto úseku najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec plánuje ministerstvo dopravy rozostavať v roku 2014 tak, aby bol hotový najneskôr v roku 2017. Predpokladané stavebné náklady sú 195 102 683 eur bez DPH, o konečnej cene rozhodne až verejná súťaž.