ČADCA. Na diaľničný úsek D3 Čadca Bukov - Svrčinovec chcú vyhlásiť verejné obstarávanie ešte v prvom kvartáli tohto roku. „Predpoklad začatia stavby je takisto rok 2015, v závislosti od priebehu tendra. Doba výstavby je 3 roky, predpokladané investičné náklady sú vo výške 325 milióna eur. Projekt by sa mal financovať z fondov Európskej únie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Rieši odklon tranzitnej dopravy z mesta
Tento, v súčasnosti najpotrebnejší úsek diaľnice D3, prechádza zastavaným a geologicky náročným územím v pokračovaní od tunela Horelica po križovatku Svrčinovec. Rieši odklon tranzitnej dopravy z mesta Čadca, ktorá v súčasnosti vedie po kapacitne nevyhovujúcej ceste I/11 s intenzitou dopravy asi 12-tisíc vozidiel denne, pričom na nákladnú dopravu pripadá takmer 50%-ný podiel z tejto intenzity.
„Úsek je súčasťou základnej siete TEN-T a prispeje k skráteniu časovej dostupnosti medzi priemyselným regiónom Žiliny na jednej strane a regiónov priemyselného Ostravska a poľského mesta Bielsko-Biała s priľahlým regiónom,“ hovorí Kóňa.
„Vysporiadanie pozemkov a domov je takmer na konci - až na dva prípady neukončeného vyvlastňovacieho konania. Časový harmonogram prác výstavby diaľnice a aj zhotoviteľ stavby vzídu z výsledkov verejného obstarávania. Predpokladaný začiatok stavebných prác na úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je v treťom kvartáli 2015,“ povedal hovorca NDS Michal Fúrik.
Úsek je dlhý takmer šesť kilometrov
Pripravovaný úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec má dĺžku 5673 metrov. Podľa informácie projektanta navrhnutý koridor vybrali na základe niekoľkých technických štúdií a posúdení vplyvov stavby na životné prostredie.
Pri trasovaní diaľnice sa napriek mimoriadne zložitým podmienkam pre výstavbu vraj vyhovelo požiadavkám dotknutých obcí. Trasa diaľnice na začiatku prechádza strmými ľavostrannými svahmi rieky Kysuca, vedie do údolnej nivy Kysuce a náplavového kužeľa Bukovského potoka, pokračuje najkomplikovanejším úsekom diaľnice v súbehu so železničnou stanicou Čadca, cez zastavané časti mesta svahmi miestnych častí U Manči, U Špindli, ktoré sú poznačené veľkými svahovými poruchami. Po preklenutí miestnej časti Podzávoz prechádza trasa údolím rieky Čierňanka, pokračuje úpätím Furmanca až do katastra obce Svrčinovec. V koridore diaľnice sú umiestnené výrazné územné líniové prvky, ako rieka Kysuca, rieka Čierňanka, cesta 1.triedy I/11, železničná trať Čadca – Zwardoň a Čadca – Bohumín.
Pre žilinský región má diaľnica D3 mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska -Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité, ktorý NDS už rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie. Je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).