KRÁSNO NAD KYSUCOU. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, vlani sa hovorilo o roku 2016, najnovšie chcú s nimi začať v roku 2019.
„Pre uvedenú stavbu sa spracovala projektová dokumentácia pre stavebné povolenie. Vzhľadom na neúmerne vysoké náklady celej stavby ministerstvo dopravy v rámci schvaľovacieho konania odporučilo v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca nahradiť tunelové riešenie optimalizáciou jestvujúcej trate. V súčasnosti prebieha diskusia o jej rozsahu. Čo sa týka úseku Čadca – štátna hranica SR/ČR prebieha inžinierska činnosť na zabezpečenie stavebného povolenia,“ informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR.
Keďže sa projektová dokumentácia pre stavebné povolenie v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca bude prepracovávať, podľa jeho slov finančné náklady na stavbu, zdroj financovania a ani termín realizácie stavby ešte nie sú známe.
„Ministerstvo dopravy neplánuje začať s modernizáciou železničnej trate v budúcom roku. Spolu so ŽSR hľadá optimálne technické riešenie modernizácie spomínaného úseku tak, aby sa zvýšila rýchlosť na existujúcej trati, zároveň sa zachovala dopravná obslužnosť na minimálne existujúcich zastávkach. Technické riešenie a náklady naň zároveň musia byť prijateľné pre Európsku úniu, ktorá modernizáciu železničných koridorov financuje,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa. Predpokladaný začiatok modernizácie spomínaného úseku je rok 2019, ukončiť by sa mala v roku 2022. Kóňa dodal, že hľadajú riešenie, aby sa projekt mohol realizovať z eurofondov.
Mal byť najdlhší na Slovensku
Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.
Keďže podľa doterajších vyjadrení sa napokon bude robiť mimotunelový variant, na trati sa oproti pôvodným zámerom pravdepodobne nedosiahne plánovaná rýchlosť.
Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. V rámci modernizácie najskôr plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina - Zwardoň - Gdynia.
Rýchlosť navrhovanej modernizácie bola determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.
Železničná stanica sa veľkých opráv nedočká
Kysuckí starostovia sa vlani na spoločnom rokovaní jednoznačne zhodli v tom, že železničná stanica v Čadci svojím vzhľadom nereprezentuje Kysuce, skôr naopak. „Úpravy interiéru v blízkej budúcnosti neplánujeme. Pôjde iba o také, ktoré sa týkajú dodržania štandardov staníc,“ informovala vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Paradoxne, zlepšenia sa nedočká ani pri spomínanej modernizácii trate Krásno nad Kysucou - hranica ČR/PR. S úpravami stanice sa podľa projektov uvažuje iba v nevyhnutnom rozsahu, potrebnom pre zabudovanie nových technológii pre železničnú infraštruktúru. Železničná stanica