ČADCA. V októbri začne Slovenská správa ciest (SSC) s búraním mosta na Horelici, ktorý do februára 2017 má nahradiť nový. Dopravu bude SSC riešiť v rámci jednotlivých etáp po cestách Žilinského kraja (I/11A,I/11, I/11B,I/18, I/18A, D1, II/487, II/520 a I/61). Obchádzkové trasy už teraz strašia vodičov. Z niektorých prímestských častí by sa do mesta dostali len tak, že by prešli o 60 kilometrov viac. SSC ustúpiť nemieni, napriek tomu, že mesto s takýmito obchádzkami nesúhlasí.
„Projektant navrhol trasy, ktoré sa prerokovali a odsúhlasili so všetkými dotknutými organizáciami, vrátane mesta Čadca. Pripomienky sa do projektovej dokumentácie zapracovali. Na ich základe sa vydalo určenie dopravného značenia stavebným úradom,“ informovala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Na argument, že pre niektorých vodičov by takto zvolené obchádzky znamenali prejsť kilometre navyše, reagovala, že SSC vybudovala cestu I/11A s tunelom Horelica v roku 2006. „Práve tá bude pri výstavbe mosta č. 11-208 slúžiť z 99 % ako obchádzková trasa.“ Na otázku, či ide čo sa týka obchádzkových trás o definitívne rozhodnutie odpovedala: „Je to už stavebným úradom vydané určenie dopravného značenia, takže definitívne. Naše stanovisko je také, že značenie sa určilo po odsúhlasení všetkými stranami. Inak by k nemu nedošlo.“
Primátor mesta Milan Gura v uplynulých dňoch rokoval so zástupcami SSC, ale i ďalšími zainteresovanými, aby spoločne riešili problém s pripravovaným presmerovaním dopravy.
Cesta I/11 vedúca cez horelický most sa využíva napríklad aj ako náhradná trasa pri uzavretí tunela Horelica. Dopravná situácia v Čadci je už v súčasnosti zložitá, najmä pri odstávkach tunela, či pri dopravných nehodách. Po začatí prác na moste bude doslova kritická. Mesto požaduje, aby sa kompletne zrekonštruoval Bukovský most. Ten okrem iného slúži ako náhradné dopravné spojenie pri výluke tunela. Okrem neho žiada mesto zrekonštruovať tiež komunikáciu do Capkov, zvýšiť jej nosnosť na 25 až 26 ton, aby ju mohli využívať hasiči. Chce, aby SAD zabezpečila kyvadlovú dopravu a to aj v súvislosti s plánovanými obchádzkami. Požaduje, aby sa v rámci dopravného značenia odkláňala tranzitná doprava už v Žiline, tiež v susednom Česku a Poľsku. Pomohlo by takisto dočasné sprejazdnenie železničného priecestia na Hlinkovej ulici. Takisto spevnenie, respektíve vybudovanie brodu v okolí Bukovského mosta. Tento by používali napríklad záchranné zložky v extrémnych prípadoch. Požiadavky predložil primátor Čadce ministerstvu dopravy.
„Zástupcovia ministerstva sa stretli so zástupcami mesta, ktorí predniesli svoje návrhy na riešenie dopravy počas výstavby mosta na ceste I/11. Ministerstvo sa ich požiadavkami zaoberá a danú problematiku rieši v spolupráci so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.