SKALITÉ. Operačný program Doprava (OPD), ktorý riadi ministerstvo dopravy, bol najväčším v programovom období 2007-2013. V rámci neho sa implementovalo viac ako 140 projektov v oblasti cestnej, železničnej ako aj verejnej osobnej dopravy.
Ako informovalo ministerstvo dopravy vďaka OPD sa napríklad rozostavalo aj diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na česko-poľské hranice a v uplynulých dňoch Európska komisia po mesiacoch náročných rokovaní schválila peniaze na diaľničný úsek Svrčinovec – Skalité.
„Brusel nám zaslal súhlasné stanovisko s financovaním projektu D3 Svrčinovec – Skalité, I. fáza. Až 85% z oprávnených nákladov na tento projekt sa zaplatí z Kohézneho fondu EÚ. Rokovania s Bruselom o schválení veľkých, náročných projektov sú nesmierne komplikované a trvajú niekoľko mesiacov až rokov. Pre rýchlejšiu implementáciu sa uplatňuje výnimka Európskej komisie (EK),“ informuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
V rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009 povolila EK čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako sa žiadosť na veľký projekt v Bruseli schváli. „V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán OPD uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky. Ministerstvo tento systém využíva len pri projektoch, pri ktorých existuje odporučenie od expertov JASPERS (odborníci EK a Európskej investičnej banky) a je reálny predpoklad ich schválenia,“ vysvetľuje. Suma na prvú fázu projektu D3 Svrčinovec – Skalité je podľa rozhodnutia EK vo výške 153 367 379 eur (zdroj EÚ, plus štátny rozpočet).
Vybudovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité - štátna hranica SK/PL, ako i celého diaľničného ťahu D3, bude mať význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje z a do Poľska. Odľahčí sa hraničný priechod s Poľskom v Trstenej, ako aj s Českom vo Svrčinovci, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 ton smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj Poľskej republiky. V mieste novovybudovanej križovatky Svrčinovec sa vyrieši prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa v tomto bode vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov - Poľska, Česka a Slovenska. Celý úsek skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskom oproti existujúcej ceste I/12 o takmer 10 minút. Diaľnica, ktorá povedie cez územie obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité, zásadným spôsobom zníži súčasné negatívne vplyvy dopravy a výrazne zlepší životné podmienky obyvateľov.